Булінг (цькування)
Протягом останніх років увагу усіх рівнів громадськості привертає проблема насильства, агресії і масштаб цього явища не перестає дивувати. Британські вчені дали цьому явищу визначення «булінг». Воно стало справжньою соціальною проблемою усього світу. Шкільний булінг переживають до 50% дітей, у 15% булінг мав системний характер. Майже кожен третій зазнавав булінгу. За даними ВООЗ, Україна посідає 7-ме місце у світі за кількістю переслідувачів та 9-те місце за кількістю жертв цькування серед 15-річних.
В умовах сьогодення глобального розповсюдження отримав кібербулінг. Кіберагресія на сучасному етапі є значущим феноменом, що зачіпає, насамперед, підлітків які знаходиться в особливій зоні ризику по інтенсивності зіткнення з випадками онлайн-агресії. Практично кожен підліток стикався хоча б з одним видом агресії, а кожен другий - з більш ніж трьома видами. Очевидно, що діти підліткового віку є найбільш вразливою групою для кібербулінгу, оскільки їх неконтрольоване спілкування в Інтернеті тягне за собою різноманітні ризики. У неповнолітніх висока користувацька активність поєднується зі слабкою їх обізнаністю щодо небезпек Інтернет-простору як і способах їх уникнення або подолання, в зв'язку з чим очевидна необхідність їх навчання засобам профілактики.
Кібербулінг не має тимчасового або географічного обмеження. Нападки не закінчуються після школи або робочого дня. Жертва цілодобово не захищена від булінг-атак. Кіберхуліган (моббер) цілодобово має прямий доступ через технічні засоби до жертви. Відбувається цілодобове втручання в особисте життя. Завдяки можливостям Інтернету, до традиційних форм психологічного тиску додаються такі функції:
анонімність кібербулера;
технічними засобами, дуже важко контролювати онлайн;
основне число жертв і мобберів/буллерів доводиться на вік між 11-16 роками; найчастіше жертви не можуть отримати адекватну допомогу від батьків або вчителів.
Корисні покликання. Методична скарбничка.
Протидія булінгу. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Методичний посібник. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. Навчально-методичний посібник. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти. Навчально-методичний посібник. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
14 інструментів батьківського контролю в онлайні: додатки, браузери, програми. Інформація з сайту Детектор медіа
Кібербулінг або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини. Методичні рекомендації. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Булінг у школі: в небезпеці педагог. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Цькування вчителів в українських школах. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Як виявити жертву цькування у школі. Алгоритм для батьків. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Безпечна школа. Маски булінгу. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Запобігання та протидія насильству. Методичні рекомендації для практичних психологів і соціальних педагогів щодо профілактики насильницьких та агресивних форм поведінки серед учнівської та студентської молоді. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
Про кібербулінг для підлітків. Освітній серіал. Інформація з сайту Дія. Цифрова освіта
Безпека дітей у цифровому просторі. Рекомендації для педагогічних працівників та батьків. Інформація з сайту Міністерства освіти і науки України
"Басейни можуть бути небезпечні для дітей. Щоб захистити їх, можна встановити замки, поставити паркани й розгорнути басейн тривоги. Усі ці заходи корисні, але, безумовно, найголовніше, що можна зробити для своїх дітей, – це навчити їх плавати".
Із Доповіді про безпеку в Інтернеті Національної академії наук США.